Det ansvarslösa samhället

Var inne på bloggen NIKOLINA (finnes om man söker på mest aktiva bloggar) och fann ett inlägg som bland annat handlade om några privata bilder på en sångerskas nyopererade bröst som läckt ut på internet. Nikolina tyckte lite synd om sångerskan, men hade inga problem att själv lägga upp några av bilderna på sin blogg. Jag förtår inte riktigt hur hon tänkte där. När hon lägger upp bilderna bidrar ju hon till att ännu fler människor se de där bilderna, hur dumt är inte det liksom.
Bara nu, genom att jag skriver om det bidrar jag också lite grann, men förhoppningsvis inte alltför mycket, det vill jag verkligen inte.
Det är inte bara i bloggvärlden fenomenet förekommer. Hur många gånger har man inte hört en kvinna stå och prata om lika rättigheter för män och kvinnor, för att i nästa sekund acceptera att göra 75% av hushållsarbetet medan karln hennes ligger på soffan. Vad får det här parets barn för bild av könsrollerna, knappast den deras föräldrar förmodligen vill ge dem. Vi pratar om det, men vi ser inte vårt eget ansvar.
Samma tankegångar genomsyrar samhället, kolla plankarna i tunnelbanan. Resonemang: Det är dyrt att köpa busskort, alltså betalar jag inte, i protest. En ordentlig protest hade varit att inte använda kollektivtrafiken överhuvudtaget. Genom att utnyttja SL, men inte betala för sitt nyttjande bidrar man ytterligare till deras dåliga ekonomi. SL har tidigare själva räknat ut att om alla som åker buss, tåg och tunnelbana i Stockholm betalade för sig, skulle de kunna sänka årskorts-priset med ca hundra kronor. Plankarna vet säkert (hoppas jag) att om alla skulle planka så skulle hela SL:s verksamhet få läggas ned, men de resonerar (förmodligen) själva som så att; "vadå, om jag plankar spelar väl inte det någon roll?", utan att inse att om alla tänkte så, så skulle det ju absolut spela någon roll. Det här är för övrigt ett jävligt egoistiskt tankesätt.
Alla har vi ett ansvar, och allt vi gör och säger spelar roll. När vi börjar tro att vi kan göra och säga vad som helst, utan att det skulle få konsekvenser och utan att vi ska hållas ansvariga för det är vi illa ute.
Vi är illa ute.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0