Inget syre på Stockholmsoperan

Idag var jag på genrepet av Macbeth på Stora Operan i Stockholm och jag kan inte säga mycket mer än att den var grym och alla som är det minsta musikintresserade bör gå och se den.
Enda nackdelen under besöket var vår stackars gamla operabyggnad. Fin som sjutsingen, det ska man veta, men när ska det eviga ventilationsproblemet lösas. Många gamla byggnader har samma problem, det är en gammal ventilationsteknik som används (som är ganska ineffektiv) och man vill inte byta till nya fina trummor och system eftersom man då skulle få bryta upp väggar och därmed förstöra ofta k-märkta väggmålningar, tygtapeter och träsniderier. Tråkigt eftersom den dåliga luften leder till att man somnar. Fem gånger nickade jag till under slutet av första akten. Jag vaknade så klart till så fort huvudet ramlade ned mot bröstet, men det var ändå tillräckligt för att ta av min operaupplevelse. Det bör nämnas att jag somnade under extremt spännande och intressanta partier och jag var i själva verket inte det minsta trött, det var bara min kropp som försökte skydda sig när den långsamt kvävdes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0