Testa din grammatik!

Jag borde inte läsa bloggar när jag är på dåligt humör, för det blir bara värre när jag ser fel som; "dem har missat någonting" och "dem har alla likadana tatueringar". Jag funderade på att skriva en viktig-petteraktig kommentar, men när jag såg tidigare kommentarer innehållandes "ordet" dom (inte som en rättsdom, utan någon sorts variant av tredje person pluralis) inser jag att slaget sedan länge är förlorat. 
När fan fick svenskarna så svårt att tala och skriva sitt eget språk? Jag förväntar mig inte att alla ska sätta sig och leta satsdelar i tidningen när de läser, men någon ordning kan det väl få vara? Tänk så tokiga missförstånd det kan bli om vi glömmer vår grammatik! För att demonstrera detta har jag konstruerat ett litet test.
TEST
1. Anders och Sofia träffade Johan vid uthuset. Dem ledde Johan till sjön.
Vem/vilka leds till sjön? Vem leder någon/några till sjön?

2. Martin och Bertil gick ut från skolan. Bertil tog hans cykel och cyklade fort iväg.
Vad innebär dessa meningar? Sker det något konstigt? Om så, kan detta tänkas bero på ett eventuellt språkligt fel, i så fall vilket och hur kan det tänkas korrigeras?

Ang. fråga 1; Jodå, det är en ovanlig, men fullgod mening. Kan du svara på frågorna?


Tycker du att jag använder svåra ord, eller förstår du inte vad felen är med ovannämnda meningar?
Be då en vuxen om hjälp (alternativt, ring din gamla svenskalärare och skäll ut honom/henne för dåligt utfört arbete).

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag uppfattar det helt klart som att man på nr 1 menar att Johan ledde Anders och Sofia till sjön (men meningen låter sjukt konstig). Antar att man med meningen vill säga att Anders och Sofia ledde Johan till sjön.



Med nr 2 låter det som att Bertil tog Martins cykel och cyklade iväg, men jag antar här att man vill säga att han tog sin egen cykel och cyklade iväg.



Det korrekta bör vara:

1. (...)De ledde Johan till sjön.

2. (...)Bertil tog sin cykel och cyklade(...)



Jag håller med dig, jag hatar sådana gramatikfel! Blää!

2009-02-26 @ 16:31:14
URL: http://lindapaulina.blogg.se/
Postat av: Linda

förstod/missförståd jag det rätt?

2009-02-26 @ 16:31:34
URL: http://lindapaulina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0