Recept: Gryta på en spik

Jag kände mg lite kreativ när jag skulle laga lunch idag, så jag improviserade fram detta av vad som fanns hemma.
Jag hade inte tänkt skriva om det, varpå jag inte tog någon bild (jag lägger upp en när jag lagar det igen nästa gång), men det var så sjukt gott att jag kände att jag måste dela med mig av min genialitet i köket.
Till 2 pers.
Ingredienser:
4 medelstora potatisar
6 skivor falukorv
1 burk vita bönor i tomatsås
1/2 burk soltorkade tomater (ca 6 st)
1-2 msk tomatpuré
1 msk konc. hönsbuljong (kan utelämnas och bytas ut mot lite vatten)
1-2 msk öl (om den är lite lätt avslagen är det bara bättre, då skummar det inte så mycket i grytan)
1 1/2 krm paprika
1 stor vitlöksklyfta (eller två mindre, kan bytas ut mot vitlökspulver)
1 msk hackad persilja (fryst funkar bra)
lite salt (till potatisen)
smör (till stekning)

Skala och skär potatisen i bitar, ca 1x2x2 cm stora. Koka tills de känns nästan klara, låt rinna av (självklart fungerar det att skära överbliven kokt potatis från dagen innan). Skär falukorven till 1/2 cm breda stavar, stek på medelvärme i kastrullen med den avrunna potatisen, krydda med paprika. Strimla tomaterna, häll i dem och bönorna i grytan när falukorven fått lite stekyta. Låt allt bli varmt innan du tillsätter tomatpuré, buljong och öl. Pressa i vitlöken och tillsätt persiljan. Låt det sedan puttra under omrörning tills dofterna har blandats (innan luktar det öl, vilket det inte bör göra vid servering). Servera i djup tallrik med ett knäckebröd med vällagrad ost på. Festligt blir det med ett mustigt rödvin till, men citronvatten fungerar bra till vardags.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0