USA-val vs. Svenska polisen

Jobbigt värre att behöva sitta med examinationsuppgiften när det är två så intressanta program på tv. SVT visar en dokumentär om presidentvalet i USA och på TV4 pratar Lennart Ekdahl om svenska polisen i Kalla fakta. Jag blev riktigt uppeldad när SVT visade bilder från en amerikansk lågstadieskola där en lärare diskuterade de två kandidaterna med sina elever.
1. Hon frågade öppet i klassen vem de stödde, alltså kan de bli påverkade av varandra och vågar kanske inte säga något annat än bästa kompisen
2. När någon sa Mccain svarade läraren med Oh!, Oh, Lord! eller O jesus!. Hon visade tydligt att hon tyckte att det var fel. Snacka om att skapa en konfliktsituation i klassen.
Nu är jag väl själv inte en Mccain-anhängare direkt, men jag tycker inte att man ska säga så till barn. Är det så man lär de att våga säga vad de tycker? Är det kanske så man skapar ett demokratiskt samhälle? Nej. En lärare, om någon, ska veta hur stor makt man som vuxen har över barns åsikter, och att man ska vaara ytterst försiktig med hur man utnyttjar den makten.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Tjänstefel!

2008-11-03 @ 10:11:40
URL: http://jessicajantti.blogg.se/
Postat av: Lindapaulina

Jag såg samma program igår och tänkte exakt samma sak! Jag blev skitarg på läraren...

2008-11-03 @ 15:08:13
URL: http://lindapaulina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0