Fetma är en sjukdom som inte ska förväxlas med övervikt

Detta enligt en artikel i dagens DN. jahajah. Jag som faktiskt (tydligen missledd av kategorierna då man mäter BMI) trott att fetma var nästa steg efter övervikt. Enligt BMI går det ju nämligen Gravt underviktig - Underviktig - Normalviktig - Överviktig - Mycket överviktig - Fetma - Grav fetma.
(Lägg märke till att det finns många fler steg efter normalvikt än innan. Om man ligger under gravt underviktig kallas man nämligen skelett (=antas död))
Hursomhelst ska Karolinska sjukhuset inleda ett projekt med överviktiga föräldrar för att deras barn inte ska bli överviktiga. Efter att ha sett det där programmet med den överviktiga 3-åringen tycker jag att det låter som en mycket god idé att börja redan när barnen är 1-2 år gamla. de ska alltså inte banta, utan endast undersökas kontinuerligt samtidigt som föräldrarna får ordentlig information om bra kost- och motionsvanor. Förhoppningsvis kommer det hjälpa och vi slipper behöva ändra våra standardmått på stolar som man behövt i USA. Gungor kan däremot få breddas. Där får nämligen bara små barnrumpor plats, och även vi stora barn (vuxna med barnasinnet i gott behåll) vill gunga. Tänk på det!
image82 Det är alltså däckgungorna jag syftar på. De platta plankorna brukar märkligt nog ofta vara lite bredare. Här är förresten en bild som jag fick upp när jag sökte på däckgunga. :S Lite märklig matchning, men är den inte undebar?
image83 Nu ska jag ta och ringa Jessica snart.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jaa ngn vill ringa mig!

2008-05-06 @ 10:41:33
URL: http://jessicajantti.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0