Englas begravning

Englas försvinnande och död berörde hela Sverige. Därför ska SVT sända hennes begravning live med start nu kl 10:55 i SVT1. Nej fy fan! utbrister jag när jag läser detta i DN.
Jag har varit på en begravning i mitt liv, min mormor. Jag stod inte min mormor särskilt nära, ändå var det en av mina svagaste stunder. Jag har aldrig tidigare känt mig så vek, liten och naken som då. Jag kan inte ens föreställa mig hur nakna och små medlemmarna i Englas familj känner sig idag och av respekt för det tänker jag absolut inte titta på begravningen. En begravning är något så privat så viktigt att det inte ska få spolieras av medier. SVT menar på att det skulle finnas ett allmänintresse i begravningen, men då tycker jag att allmänheten ska låta bli att lägga näsan i blöt och låta Englas familj och de som engagerade sig i sökandet få sörja ifred. Vill man visa något kan man ju visa själva jordfästningen, men ceremonin i kyrkan kan man låta vara förskonad från kameror, mikrofoner och fotoblixtar

Kommentarer
Postat av: Astana

Det är ok att sända den.

2008-05-10 @ 11:08:57
URL: http://astana.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Nu när den sänds känns det väl OK, men var lite skeptiskt till det innan

2008-05-10 @ 11:09:42
URL: http://kajsaholm.blogg.se
Postat av: Helena Blom

Det är väl ceremonin i kyrkan som är jordfästningen? Eller hur menar du?

2008-05-11 @ 14:20:34
Postat av: Emma

Jag som jobbat på kyrka vet att jordfästningen är endast det som sker utanför kyrkan när man "fäster" den döde i jorden. Tillsammans bildar ceremoni och jordfästning en begravning. Ibland kan dock dessa ske vid skilda tillfällen (vanligt på vintern eftersom man inte kan gräva), Då brukar man kalla begravningsceremonin och uttåget med kistan för begravning.

2008-05-12 @ 20:44:46
URL: http://CA88times12.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0