När kastanjerna blommar i Paris

En man i min släkt har en tendens att ge mig böcker i julklapp, varje år. Antagligen eftersom jag läste böcker på löpande band och ständigt ville ha påfyllning (detta kan ha lett till min närsynthet). I julas fick jag i alla fall Hemsöborna av August Strindberg och När kastanjerna blommar i Paris av Ing-Marie Erikssosn. Dessa hade i alla fall någon anknytning till mig som person; Strindberg eftersom jag gillar historia och  Ing-Maries "kastanjer" eftersom jag läst franska i skolan. (Tidigare år har jag fått en bok om  en gubbe som bor i Stockholm i 80 år och inte gör någonting samt en bok om självhjålp vid 40-årskris kallad "Du är inte ensam")
Strindberg har jag redan kommenterat, och nu har jag lyckats traggla mig klart genom den ofantligt tråkiga boken om en stackars lintott till flicka som åker till Paris och motvilligt blir del av det klassiska skräckexemplet av en aupair-plats.
Sedan händer det inte så värst mycket mer. Rent litterärt är det faktiskt en riktigt bra bok med mycket fina målande beskrivningar, men om det är den gråa framsidan eller den tråkiga huvudrollen som gör det, men det tar emot att plocka fram boken. När man väl gjort det är det däremot inget problem att läsa länge, vilket ju i.o.f.s. kan tyckas märkligt, men så är det. Så det var den boken. Är det någon som har en bra pocket att låna mig? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0