Veckans lista

Bästa böcker jag har läst

Bubblare: Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams, om jag hade läst den skulle den förmodligen vara med, men jag har ännu inte kommit mig för. Hemsöborna av August Strindberg, kvalificerar inte som en bok (allt under 200 sidor är ett häfte med pärmar), men uppfyller kravet om svårförstålighet. Tracy's hämnd (If tomorrow comes) av Sydney Sheldon, jag älskade TV-serien och läste boken två ganger, funderar på att läsa den igen i sommar. The undomestic godess av Sophie Kinsella, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser och I solgudens öga av Carol Thurston, allmänt bra böcker


10. Candide av François Voltaire - Jag blev så kär i den att jag tvingade min mamma att läsa den. Tack Marina!


9. Rosens namn, av Umberto Eco - Jag har en viss förkärlek till böcker där man måste antingen

a) slå i ett register för att få ordförklaringar eller översättningar på fraser

b) kolla på en karta för att hänga med (denna återfinns gärna i bokomslaget eller på insidan av bokpärmen)

c) inte förstår vissa delar eftersom de inte finns översatta

eller d) all of the above


8.  Long John Silver av Björn Larsson - Bästa piratboken någonsin. Jag tror jag läste den i sjuan eller åttan, och jag citerar den fortfarande! (alla som hört mig tala om kölhalning, det här är den boken)


7.  Grottbjörnens folk och Hästarnas dal av Jean m. Auel - Tvåan är smått sexfixerad (trean ska tydligen vara ännu värre), men de är jäkligt bra faktiskt. Tunga att bära runt på dock.


6.  Vårmåne av Bette Bao Lord - Tar en evighet att läsa, innehåller incest och har en osammanhängande uppföljare, men ändå jäkligt bra om Kinas utveckling under 90 år.


5.  Tjuvarnas marknad av Jan Guillou - Jag har aldrig garvat så rått som när jag läste den här. Svartmålar alla brats.


4.  The devil weares Prada av Lauren Weisberger - Grym! Vem vill inte ut och shoppa efter den här? Tyvärr är den skriven under 90-talet, så man får bortse från en och annan magtröja i angora...


3.  Snabba cash av Jens Lapidus - svartmålar ännu mer alla brats, och alla juggar, motorcykelknuttar och alla kåkfarare. Vid ett par tillfällen åker Jorge igenom Åkersberga, bara en sån sak.


2.  Chocolat av Joanne Harris - Ska läsas snabbt, precis så som en fransman skulle läsa upp den.I filmversionen var förövrigt Johnny Depp hur snygg som helst, hur lärde han sig att äta choklad så sexigt?


1.  Jag, Robot (I, Robot) av Isaac Asimov - BÄST! Vi får se när jag läst Liftarens guide, men hittills den absolut bästa sci-fi-boken som skrivits!
image49


Kommentarer
Postat av: Daisy

The Deevil Wears Prada är ju såååå bra!!!!! Men Candide????? Var den så bra??? Det är här mitt minne sviker mig lite!!!?? Var den allvarligt talat så bra????

2008-04-28 @ 13:13:47
URL: http://daisysally.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0