15-åringar är lite grann som hundvalpar

Kollade runt lite bland bloggarna på http://www.blogg.se/ och hittade en modeblogg av en dam som heter alicia... Den verkade smått osammanhängande och lite naiv, men det var ingete jag lade större vikt vid. Sedan såg jag ett inlägg där hon skrev om ett tyg som hon tänkte sy en kjol av. Tyget hade hon fått av sin SYSLÖJDSLÄRARE. När jag kollade närmare på alicias profil förstod jag plötsligt varför hon var naiv. Bruden är 15 bast! Och här har jag tyckt att blondinbellas blogg är larvig, vem fan tar moderåd från en femtonåring? Grejen med femtonåringar är att de tror att de kan allt själva och vet allt om världen och hur den fungerar, att de kan svara på alla etiska dilemman (även om det svåraste dilemma de hittills ställts inför är om de ska använda mammas eller pappas sprit för att blanda sin häxa), de är ett typexempel för hybris. Ständigt tror de att de "kan själv" (jag kan också med cando), och vet själva vad som är bäst. Påminner det inte lite om hundvalpar? Precis när de börjar bli lite äldre. De rymmer iväg ibland, är trotsiga när matte vill att de ska göra något. Tycker sig vara lite för vuxen för alla mattes och husses förslag, men i slutändan sitter ändå fido där och tuggar på ett par joggingskor. Lite samma sak med femtonåringar (just femton, sällan fjorton eller sexton) som tycker och tänker så jävla mycket, men i själva verket är allt det de säger det samma som vad deras föräldrar säger eller raka motsatsen. Inte för att det är vad man själv tycker, utan för att det är vad man tror att man själv tycker. I själva verket är det hela bara en balansgång mellan att göra sina föräldrar till lags coh revoltera emot samma föräldrar. När inte föräldrarna har så mycket att tycka om ett ämne, vänder man sig istället till en kändis och tycker precis som denna, eller hittar en kändis att riktigt hata som man sedan skriver elaka kommentarer om på msn:s nöjessidor. real classy... Tro mig, jag vet. Jag har också varit femton.
Joggingskor är förövrigt inte så goda att tugga på.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ska inte DU skaffa modeblogg Emma? Du är väl rätt intresserad? Egentligen hatar jag sånt men kanske med modeinfluenser (så jag vet vad jag ska säga till mina kunder, lol!)

2008-04-18 @ 08:58:57
URL: http://jessicajantti.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0